La Jornada #MEVBloggers. La socialització i comunicació de la recerca en museus

A l’anterior post de PatrimoniCulturalBlog, “Bloggers navegant pels museus”, esmentàvem la organització, per part del Museu Episcopal de Vic (MEV), d’una sessió destinada a persones que parlen de patrimoni cultural en els seus Blogs. El passat dissabte 28 de juny, l’equipament vigatà va desplegar aquesta acció en motiu de la presència al museu de l’exposició “Pintar fa mil anys. Els colors del romànic”.

Imatge

Judit Verdaguer durant la visita  #MEVBloggers

 

Des d’aquest Blog vam tenir el privilegi d’estar presents i conèixer el museu i part dels seus professionals. Vam poder copsar la filosofia, continguts i raó de ser de l’exposició, gràcies a les explicacions de la Judit Verdaguer, comissària de l’exposició, fet que va permetre als participants en el #MEVBloggers plantejar preguntes, exposar dubtes o expressar opinions crítiques.

 

Un element a destacar ha estat l’excel·lent organització d’aquesta proposta comunicativa per part de la Carme Comas,  cap de l’Àrea de Difusió i Acció Cultural del museu, que ha apostat per donar un pas més enllà en les tàctiques comunicatives del MEV. Aquesta iniciativa ha tingut la complicitat de Santos M. Mateos, professor de comunicació de la Universidat de Vic. Donem, d’aquesta manera, per avançat, l’enhorabona als responsables del MEV per afegir-se a tàctiques de comunicació, que altres pocs museus han endegat, tenint en consideració la complexitat que suposa la gestió diària de l’equipament.

 

Imatge

 Carme Comas donant a conèixer el MEV

Imatge

Reunió de Bloggers reflexionant entorn la utilitat d’activitats com #MEVBloggers. Foto: MEV

 

En la línia del que he publicat a “Badiu. La finestra del Patrimoni”, el blog de l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural (ICRPC), voldria destacar i centrar aquest post en la utilitat d’aquest tipus d’accions per visualitzar les hores de treball de recerca que hi ha darrera de les propostes que ens ofereixen els museus, no només pel que fa a les exposicions sinó als tallers didàctics, les visites guiades o altres accions pedagògiques.

 

En l’àmbit de la socialització de la recerca, els museus disposen d’un context privilegiat per explicar als visitants els beneficis i utilitats d’aportar recursos a la recerca en patrimoni cultural. Les propostes turístiques actuals es nodreixen en moltes ocasions d’accions vinculades al patrimoni cultural. Això genera una activitat i impacte econòmic a la nostra societat. Tanmateix, encara estem a les beceroles d’una conscienciació col·lectiva de la necessitat d’invertir en recerca per obtenir dades que puguin ser transferides a activitats culturals, accions d’oci o esdeveniments econòmics i turístics.

 Imatge

Detall de l’exposició

 

Per tant, pensem que en el moment de planificar accions de difusió d’un museu caldria dedicar temps i espais a difondre el valor de la recerca per a una societat i la necessitat de formar i disposar de bons investigadors. Aquesta funció comunicativa passa per incloure dins de les estratègies dels equipaments tot un seguit d’accions que puguin estar en consonància amb els avenços tecnològics i els canvis dels hàbits socials que generen. També es essencial adreçar i adaptar aquestes accions comunicatives a tots els col·lectius, amb formats i llenguatges adequats.

 

En el marc de la jornada #MevBloggers i durant la visita a l’exposició “Pintar fa mil anys. Els colors del romànic” l’aspecte més destacat, comentat i valorat va ser la identificació de l’oli com a aglutinant en alguns dels pigments del Baldaquí de Ribes, en dates al voltant del segle XII, una troballa científica que situa l’ús d’aquesta tècnica en aquestes cronologies més endarrerides en relació al que sabíem fins aquest moment, una de les descobertes més importants presentades a l’exposició. És el fruït de tres anys de recerca amb un equip interdisciplinar, en el marc del projecte “Magistri Cataloniae. Artistes, patrons i públic: Catalunya i el Mediterrani (segles XI-XV)”, de la Universitat Autònoma de Barcelona que ha comptat amb la col·laboració del MEV, del CETEC-Patrimoni (IQS-UAB), i del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya.

 

 Imatge

Els processos de recerca, explicats durant el recorregit de l’exposició

 

De l’itinerari que el visitant segueix durant l’exposició “Pintar fa mil anys. Els colors del romànic”  es desprèn la transcendència en un país a l’hora de dedicar recursos a la recerca i a la ciència que possibiliti generar accions de transferència del coneixement des de centres de recerca a empreses i altres sectors de la societat.

 

Precisament, entre les reflexions que van sorgir per part dels bloggers que vam participar a la #MEVBloggers destacava la necessitat de potenciar les accions de difusió i socialització d’aquests resultats de recerca. En aquesta línia, es va identificar la utilitat de dedicar més espai a valoritzar els processos de recerca i els resultats obtinguts. Ens hem de creure el destacat patrimoni que ens envolta, els nostres centres de recerca, els nostres investigadors i els nostres equipaments culturals, atès que en molts casos (i no tots) s’assoleixen alts graus d’excel·lència.

 

 Imatge

Espai de documentació vinculats als continguts expositius

 

La comunicació i la socialització de la recerca és cada vegada més important atès el seu impacte econòmic i social. És una tendència que marca, impulsa i icentiva, per exemple, la Comissió Europea amb la seva principal eina de finançament de la recerca Horizon2020, on les estratègies de difusió i comunicació dels resultats de la recerca, així com la previsió de l’impacte que tenen.  La UE difícilment aporta finançament a un projecte que no disposi d’un bon pla de comunicació dels resultats i una previsió de l’impacte d’aquests resultats a nivell social i econòmic.

 

Des del punt de vista més científic, un altre aspecte que va surar durat la jornada, va ser la importància de difondre aquests resultats en revistes internacionals indexades que possibilitin donar  a conèixer el ric patrimoni del que disposem als museus catalans i també de les valuoses recerques que es porten a terme. En aquest sentit, els museus disposen d’oportunitats de finançament en programes com Europa creativa o l’esmentat Horizon2020, contextos amb moltes possibilitats d’internacionalització i de generador de xarxes, poc explorades.

 

La proposta #MEVBloggers del MEV la interpretem com un element més de l’engranatge de comunicació que tot museu hauria de potenciar. Aquestes accions complementen el treball realitzat des de les webs i blogs o l’ús de les xarxes socials. En aquest sentit, poden potenciar tant la difusió de les activitats i col·lecció dels museus com la socialització els processos de recerca, que ens permeten disposar de tantes dades interessants com les que ens regala l’exposició “Pintar fa mil Anys”.

 

Us convidem des de PatrimoniCulturalBlog a visitar el Museu Episcopal de Vic (MEV) i gaudir,  fins el 14 de desembre de 2014, de l’exposició.

 

Fotos: Antoni Rojas Rabaneda

 

També hem parlat de la Jornada #MEVBloggers al blog “Badiu. La finestra del patrimoni

Aportacions dels participants a la #MEVBloggers:

 

Pintar hace mil años, una exposición que desmonta varios mitos, de Santos M. Mateos.

Pintura romànica a Vic: una exposició, de mida intensa, d’Eva Jove.

El secret de ‘Pintar fa mil anys’ al Museu Episcopal de Vic, de Jana Pérez

La llum i els colors del MEV, de Carme Rodriguez

Advertisements
Categories: Uncategorized | Deixa un comentari

Navegació d'entrades

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Bloc a WordPress.com.

%d bloggers like this: