Bloggers al Museu Marítim de Barcelona: Connecting People

El Museu Marítim de Barcelona (MMB) va convocar fa uns dies una visita privada per a Bloggers, en el marc de l’exposició “Víkings”. Les persones que exerceixen funcions de comunicació en l’equipament van convidar a diferents blocaires, via correu electrònic, a assistir a una visita d’una hora i mitja, tenint com a amfitriona a la sotsdirectora de l’MMB, Elvira Mata .

Imatge

 

Foto: Antoni Rojas Rabaneda

La tipologia de visita plantejada pel MMB i la seva organització es basa en la complicitat desinteressada d’usuaris del museu o per persones de diferents perfils amb inquietuds en el sector del patrimoni cultural i que, entre altres facetes, disposen d’un bloc. La visita per a bloggers és una acció de comunicació que requereix d’una alta dosi de voluntariat per part dels convocats, ja que els blocaires no acudeixen a aquest tipus d’esdeveniment per qüestió professional, com pot ser el cas d’un periodista, sinó per iniciativa personal, assumint, com en el cas que tractem, els costos que suposen, per exemple, el transport per acudir a la cita. La proposta es nodreix, en definitiva, de la voluntat d’usuaris de museus disposats a ajudar-los a difondre les seves activitats a través de la xarxa .

La il·lusió de l’MMB per anar més enllà de les estratègies habituals i tradicionals de comunicació va ser transmesa als assistents. Elvira Mata va aportar dades al voltant dels continguts de l’exposició i també alguns aspectes vinculats a la gestió de la mateixa. Una oportunitat, que va permetre als assistents fer consultes directes a la sotsdirectora del museu .

Diferents detalls de la convocatòria i realització d’aquesta sessió per a bloggers demostra que no és un format habitual en l’àmbit dels museus a Catalunya. Malgrat ser un esdeveniment destinat a difondre l’exposició a internet a través de blocs, el propi museu no ho va complementar amb una difusió des dels seus propis canals que podrien haver generat una major visibilitat de la seva voluntat per sortir de l’estancament que pateixen bona part dels nostres museus. Un exemple, és la contradictòria escassa  utilització del compte de twitter del museu per ressaltar aquesta proposta. Tampoc es va dur a terme un seguiment en directe de la visita a través de la xarxa de l’ocell blau. Interpretem aquestes mancances fruit de l’òptica experimental en la que es va plantejar.

És un primer pas. Aplaudim la iniciativa de l’MMB, per l’aposta per interactuar amb usuaris i amb els diferents canals i mitjans de comunicació i animem els seus professionals a continuar per aquest camí, enriquint i fent-la créixer. En aquest Blog sabem la dificultat d’organitzar accions de comunicació de la recerca i esdeveniments de socialització del patrimoni cultural. És un exemple a seguir per altres museus. Enhorabona!

 

Usos de les tecnologies en els museus. Voler és poder?

Imatge

Foto: Antoni Rojas Rabaneda

En l’àmbit dels museus, durant tot l’any veiem constantment una roda de fenòmens que es repeteixen més que una fira medieval. En primer lloc, l’omnipresència de les xifres de visitants (o visites ?). En els mitjans de comunicació són exposats com el termòmetre que indica la bona feina d’un equipament, o tot el contrari. Evidentment, aquesta eterna tendència necessita un gir contundent, establint metodologies amb indicadors que permetin valorar la gestió i impacte social d’un museu. En segon lloc, les limitacions de pressupost suposa la major justificació per explicar els motius de l’estat de letargia de molts museus. En tercer lloc , són diverses les jornades dedicades a identificar les problemàtiques del sector sense que a mitjà o llarg termini s’actuï per posar-hi remei .

La manca d’inversió en els museus són un impediment evident que frena sovint la voluntat de molts professionals que, tot i posar moltes hores de dedicació, professionalitat i entusiasme es topen amb un mur difícil de traspassar.

No obstant això, no són poques les veus que no entenen l’absència d’accions que, amb petites dosis de planificació i emmarcades en les estratègies dels museus, poden generar un important impacte , amb pocs recursos .

Tots entenem les dificultats del sector. Però, malgrat les justes reclamacions d’una major aposta per aquests equipaments, no podem caure en la resignació. Les reivindicacions han d’anar acompanyades , de forma paral·lela, amb l’aposta per la creativitat en la difusió de les col·leccions dels museus, l’exploració de noves vies d’interacció amb museus i una recerca constant de la innovació.

L’exploració dels mitjans digitals, la creació d’una identitat digital , l’enfortiment de marques sòlides, l’ús de les xarxes socials, la interacció amb els usuaris són encara accions poc desenvolupades pels museus .

L’experiència de l’MMB demostra que hi ha vies per multiplicar les accions de comunicació. Cada museu segons la seva grandària i pressupost. Però s’ha d’exigir més valentia en un context on la revolució digital ha obert un apassionant i ampli ventall de possibilitats .

En el proper post de  Patrimoni Cultural Bloc aportarem la nostra visió de l’exposició Víkings , al MMB . Un avançament: Us animem a visitar-la.

 

 

Consulta l’opinió de l’exposició Víkings i l’experiència Blogger a l’MMB en els següents Blocs:

Miradas desde la Copa, de Santos M. Mateos

Carmemix l’estraperlista, de Carme Rodríguez

Raining stones, de Manel Miró

Advertisements
Categories: Uncategorized | Deixa un comentari

Navegació d'entrades

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Crea un lloc web gratuït o un blog a Wordpress.com.

%d bloggers like this: