La divulgació i activació del patrimoni cultural. Planificació i estratègia

Foto: A.Rojas Rabaneda

El Festival Tarraco Viva ha assolit una nova edició com a esdeveniment de divulgació històrica. Probablement és la proposta més destacada a Catalunya pel que fa a la difusió del patrimoni cultural i la història.

Actualment a Catalunya es celebren al voltant de 80 esdeveniments de caràcter anual que utilitzen un període o moment històric com a reclam d’una activitat de cap de setmana. Un exemple són els coneguts mercats medievals que suposen el 51% dels esdeveniments. També localitzem d’altres emmarcats en diversos períodes històrics.

De tot aquest conjunt trobem festivals, festes, mercats, fires,etc. Cadascun d’aquests tenen objectius propis. Alguns tenen un objectiu clarament divulgatiu lligat a una oferta turística. Altres s’entenen com festes locals o com a accions turístiques.

Actualment, només un 15% inclouen activitats de recreació històrica. Un gran percentatge elaboren espectaculars cartells de la fira, mercat o festival posant imatges que fan referència al món medieval, romà o d’altres períodes. Això genera en el visitant unes expectatives que després no troba una vegada visita l’esdeveniment. Si analitzem els programes de moltes d’aquestes activitats, una gran majoria no inclouen absolutament res relacionat amb el patrimoni cultural o la història del període que publiciten. Es limiten a parades comercials deslligades de la localitat i del nom mateix de l’esdeveniment.

En els darrers vint anys hem vist la creació i consolidació de propostes de gran qualitat que aconsegueixen combinar en una mateixa activitat una concepció turista amb una  filosofia de difusió del patrimoni cultural local.

El que tenen en comú el conjunt d’esdeveniments als que fem referència és que pràcticament tots assoleixen xifres molt altes de visitants. Independentment dels objectius inicials de cadascun d’aquests esdeveniments la realitat és que tenen tots un poder d’atracció molt accentuat. Poques activitats aconsegueixen aquestes xifres. En aquest sentit, en qualsevol moment, però especialment en moments de crisi com l’actual, podria ser considerada una irresponsabilitat per part dels municipis no aprofitar els milers de visites que reben aquests esdeveniments. Podria considerar-se una deixadesa no redefinir-los per activar accions de suport al comerç local, el teixit associatiu, el turisme i la conservació, posada en valor i divulgació del patrimoni cultural.

Cal, així, portar a terme una revisió i redefinició de molts esdeveniments, especialment mercats medievals, que no deixen de ser una còpia total de la que es celebren en municipis veïns. Es fa necessària, doncs, la creació d’esdeveniments que es generin a partir d’una estratègia, planificació i filosofia d’activació del patrimoni cultural.

No es tracta d’un tema pressupostari. L’element clau és la creativitat, la planificació i l’ús de manera eficient dels recursos disponibles.

 

Més informació:

 

http://www.icrpc.cat/ca/recerca/fires-mercats-i-festivals-de-divulgacio-historica-a-catalunya.html

 

Advertisements
Categories: Uncategorized | Deixa un comentari

Navegació d'entrades

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Bloc a WordPress.com.

%d bloggers like this: